Hlavní soutěž celovečerních filmů
Příběhy deseti celovečerních snímků dokazují, že díky představivosti se můžeme osvobodit od svazujících konvencí každodennosti.
Pohledy z Londýna nás zavedou do opojného světa mužských erotických fantazií s kořeny v klasickém umění. Naopak nevinné dětské představy vykreslí poetická adaptace amerického románu Jsme zvířaty. Americkou nezávislou tvorbu reprezentuje také Převýchova Cameron Post, která stejně jako Dívka a L’Animale sleduje dospívající dívky s nelehkými cíli.
S nepřízní osudu bojují osamocení hrdinové snímků NeonBoy a Zatoulaný, jejichž poměry je přivedou k hledání radikálních řešení – použití těla jako nástroje ke kontaktu s okolním světem. I protagonistky filmů Nina a Nůž v srdci nejsou v lehké situaci, neboť neví, jak získat ženu svého srdce. Objeví však v sobě vnitřní sílu na učinění velkých rozhodnutí.
Asijskou kinematografii letos reprezentuje thajský snímek Květy na rozloučenou, který je kontemplativní esejí nad hodnotami lidského života, lásky a odpuštění.
Vztahové komedie, napínavá dramata či erotické fantazie se potkávání v šesti blocích, které představují výběr svébytných krátkých snímků ze sedmnácti evropských, latinskoamerických a severoamerických zemí. O cenu se přitom utká celkem 31 filmů různorodých žánrů.
Zatímco lesbický blok Žena mých snů ukáže, jak opojné, ale i náročné osudové lásky mohou být, gay blok Beze studu zdůrazní, že je důležité nepolevovat a bojovat za své city. Be Yourself! blok obdobně ilustruje, jak podstatné je jít si za svými sny a nevzdávat se, i když nám okolí radí opak.
Hrdiny filmů zařazených do bloku Křižovatky osudu pak čekají okamžiky a setkání, která nezvratně ovlivní jejich budoucnost. Co jste chtěli vědět o rodičovství, ale báli jste se zeptat nás naopak zavede do prostředí rozmanitých rodin, které jsou sice z různých koutů světa, řeší ale obdobné problémy. Krok do neznáma v neposlední řadě představí selekci nápaditých snímků s trans tematikou.
Koncept rodiny je mnoho let problematizován a zpochybňován. Je pojem tradiční rodiny zastaralý a heteronormativní? Nebo se naopak jedná o ideál, kterého je potřeba dosáhnout? Po pěti letech Mezipatra opět ve speciální sekci prozkoumají téma rodiny, neboť právě queer kinematografie ráda vypráví příběhy, které nám pomáhají kriticky přehodnotit zažité představy. Na rozdíl od většiny filmů, které se zabývají osudy queer jedinců ve vztahu k příbuzenstvu, letošní selekce se zaměří zejména na rodičovství.
Na jednu stranu zde máme film Na jedné lodi, který sleduje příběh mladého lesbického páru koketujícího s možností mít potomka, na straně druhé uvádíme Dítě jako každé jiné, v němž se rodiče musí rozhodnout, jak zajistit nejlepší budoucnost svému trans dítěti. Peklíčko je pak svébytnou interpretací otázky, nakolik je sama queer komunita rodinnou.
Výběr pěti evropských a amerických dokumentárních snímků pokrývá širokou škálu témat. Výrazně zastoupené jsou především osobní příběhy, které přinášejí silné emoce stejně jako inspiraci.
Teri and Tiahna, protagonistky francouzsko-německého snímku Život na hraně, válčí s chudobou, bezdomovectvím a drogovou závislostí v chaotickém světě Los Angeles. Boj s limity vlastního těla svádí naopak hrdinové Dohody s vesmírem Jason a Tracey, kteří si chtějí založit rodinu. Vlastní silou ukazuje cestu čtyř mužů, kteří se účastní jediné kulturistické soutěže pro trans muže na světě, a obdobně i holandský dokument Genderblend na příkladu pěti mladých genderfluid lidí ukazuje, jak důležité je jít si za svými sny a být sám sebou.
Historický rozměr pak sekci dodává snímek Lesby, kamera, akce!, který je svěžím a zábavným přehledem dějin americké lesbické kinematografie.
Útěk mimo realitu a spoléhání se na vlastní imaginaci bývalo v minulosti nedílnou součástí života queer lidí, kterým dobová společenská situace neumožňovala otevřeně se ke své orientaci hlásit. Kromě tematického zacílení na snímky vyzdvihující sílu lidské představivosti, která umí vytrhnout z všednosti a přenést do světa bezbřehých snů, se výběr letošní retrospektivy soustředí na uvedení filmů ke speciální příležitosti.
Kultovní Růžový Narcis, ve kterém nás fantazie mladého prostituta přivádí do sultánova paláce i španělské koridy, uvidíte v českých kinech vůbec poprvé. Nově restaurovaný japonský snímek Pohřební průvod růží klade důraz na styl a zapojování nerealistických prvků do fikčního světa filmu. Nejmladší z letošních retro snímků, švédsko-dánskou romanci Láska je láska pak uvádíme k příležitosti jejího dvacetiletého výročí.