Hlavní soutěž celovečerních filmů
Výběr nejvýraznějších snímků, které sezona přinesla, charakterizuje silné zastoupení evropských titulů, stejně jako vyvážená přítomnost debutů a nových snímků uznávaných tvůrců.
Strasti i radosti dospívání, hořkosladké první lásky, boj proti homofobnímu prostředí i s vlastní jinakostí zachycuje čtveřice snímků, jejichž hrdinové opouštějí (bez)starostné dětství. Snaha najít si své místo ve světě je vlastní i protagonistům Lovesong a My ostatní – dvou nezávislých filmů uvedených letos na Sundance.
Kvalitu canneské hlavní soutěže naopak reprezentují Xavier Dolan a Alain Guiraudie, kteří i nadále pokračují v rozpracovávání témat charakteristických pro jejich tvorbu.
Navýsost silné a osobité jsou především dva tituly Kocour a Ornitolog, v prvním případě držitel ceny za nejlepší film Teddy Award, v druhém pak za nejlepší režii na MFF v Locarnu.
Dokumentární sekce
Kompilace dokumentárních filmů přináší témata aktuální i nadčasová, s akcentem na sex, homofobii, práva trans* komunity i nebezpečnou lásku.
Na vzrůstající závislost gayů na užívání drog při sexu upozorňuje Chemsex, jenž odhaluje odvrácenou tvář nezávislého sexuálního života. Tabuizované podoby sexuálních aktů naopak zachycuje španělský snímek Yes, We Fuck!, jenž sleduje příběhy handicapovaných lidí a jejich sexuálních asistentů.
Zatímco Stejně rozdílné odhalí internalizovanou homofobii v rámci afroamerické lesbické komunity, druhý americký dokument Holkou odmalička zaznamenává boj rodičů za práva jejich trans* dítěte. Střet s legislativou je tématem i portrétu „Panti” Bliss, inspirativní a charismatické drag aktivistky.
Zápas s vlastním svědomím naopak zachycuje dánský snímek Jak to bylo, jenž je příběhem lásky, která je tak silná, až může zabíjet.
Retrospektiva
Nacistické Německo, homofobní Británie, komunistická Kuba a neomezené Spojené státy. Ve čtveřici významných queer filmů rezonuje téma letošního festivalu tak, že poukazuje na restrikce a možnosti doby, do níž jsou zasazeny.
V napínavém thrilleru Oběť (1961) se advokát vydává po stopách vyděračů, kteří zapříčinil smrt jeho bývalého milence, a dává tak všanc vše v době, kdy byla homosexualita trestně stíhaná.
Život riskuje i manželka nacistického důstojníka Lilly, jež ve filmové adaptaci Aimée a Jaguár (1999) prožívá osudovou lásku s Židovkou Felice.
Obdobně je režimem neakceptovatelná i orientace disidenta Davida, jenž se v jednom z nejúspěšnějších kubánských filmů Jahody a čokoláda (1993) sbližuje s mladým komunistou Diegem.
Kultovní queer film Hedwig a Angry Inch (2001) pak naplno prozkoumává možnosti svobody, jenž je možná jen zdánlivá a zaslepující.
Hlavní soutěž krátkých filmů
Již tradičně soutěž představí pestrou kolekci krátkých snímků rozličných žánrů pnoucích se od romantických dramat, přes subverzivní horor, svébytnou queer pohádku, lesbické sci-fi až k originálním animacím.
Hrdinové snímků z bloku Víš ty, kdo já jsem? bojují o uznání okolí a dokáží, jak hrdě umí prezentovat svou trans* identitu. Dva gay bloky zas odhalí, jaké strasti a radosti prožívají mladí chlapci a chlapi (Mužem na pět způsobů) a naopak muži, kteří jsou konfrontování s vlastním stárnutím (Zašlý lesk mládí). Milostné karamboly i spontánní dobrodružství jsou pak předmětem lesbických snímků zařazených do bloku Vztahy v ženském rodě.
Zbývající tři bloky nás zavedou do temných zákoutí nočních měst i zvrácených myslí (Zlo mezi námi), pokleslých žánrů (O vraždách, medvědech a lidech) a rodin, které to nemají vždy jednoduché (Rodinná pouta).