Hlavní soutěž celovečerních filmů

hlavni

Výběr deseti celovečerních snímků prezentuje pestrý kaleidoskop současné světové queer kinematografie.

Tři zástupce nezávislého amerického filmu spojuje hvězdné obsazení v hlavních rolích (Lily Tomlin v Babi, Robin Williams v Bulváru a Patrick Stewart ve Shodě) a důraz na propracované charakterní studie queer postav v pokročilejším věku a jejich rodinné vztahy, v komediálním i dramatickém ladění.
Letošní kandidáti na Oscara pro nejlepší cizojazyčný film za Chile (Klub) a Thajsko (Výhoda posledního tahu) dávají nahlédnout do palčivých místních situací v armádě a církvi. S mladými evropskými tvůrci se vydáváme do albánské tradiční společnosti (Navždy pannou), do Kambodže (Kam padá stín), kde je nám průvodkyní trans* prostitutka Mirinda i na litevské pobřeží, kde svou první lásku prožívá mladičká Sangailé. Životní osudy historických queer postav zkoumají v hravém experimentu o životním konkurzu Véronique Aubouy (Já jsem Annemarie Schwarzenbach) a Peter Greenaway v opusu Ejzenštejn v Guanajuatu, jehož protagonista inspiroval téma festivalu “Dny, které otřásly světem.”

 

Retrospektiva

retro

Každou z posledních čtyř dekád minulého století zastupuje film, který má zásadní místo v dějinách queer kinematografie, a zároveň jedinečným způsobem odráží letošní téma festivalu.

60. léta: Dětská hodinka (1961) je jeden z prvních hollywoodských filmů, který prolamoval tabu obestírající homosexualitu v příběhu dvou žen (ztvárněných hvězdami Audrey Hepburn a Shirley MacLaine), jejichž životy naruší skandální pomluva, že spolu mají milostný vztah.
1975: V kultovním muzikálu The Rocky Horror Picture Show se otřese svět mladých snoubenců i celá planeta setkáním s nádherně dekadentním ‘transvestitou z Transsexuálu v Transylvánii.’
1985: Brazilsko-americké vězeňské drama Polibek pavoučí ženy sleduje vznik a proměnu vztahu dvou mužů na pozadí politických bouří. William Hurt byl prvním hercem, který získal Oscara za ztvárnění homosexuální postavy, právě v tomto filmu.
1995: Nizozemská feministická sága Antonia je ultimátním filmem o ženách nespoutaných konvencemi, které mění svět kolem sebe.

 

Hlavní soutěž krátkých filmů

kratke

Ve výběru krátkých filmů se setkávají čerstvá díla z let 2014 a 2015: filmy studentské i profesionální, hraná dramata a komedie, hudební videa, animace a dokumenty, celkově ze čtyř světadílů. Žánrová a obsahová pestrost kolekce představuje hravé a imaginativní pojetí dětských fantazií (Carina nebo Drag kmotřička) i otevřené zkoumání sexuality (Díra či Devatenáct), dívá se do historie (v životopisu dramatika Ladislava Stroupežnického Furiant) i budoucnosti (sci-fi Čas předbudoucí).

Čtyřiačtyřicet filmů skládá sedm tematicky vyklenutých bloků. Složitostem vztahů mezi muži a ženami se věnují paralelní bloky Nevyřčené touhy a Chtěla bych jí říct… Dámy a dívky se setkávají V dámské společnosti a muži se konfrontují se svou temnou stránkou V hodině mezi psem a vlkem. Různorodost trans* životů otevírá Zrcadlo, zrcadlo. Ústřední motiv pojí příběhy hrdinů a hrdinek V rodinném kruhu i Stručných dějinách násilí.

 

Dokumentární sekce

doku

Vybraná šestice dokumentárních filmů rezonuje s tématem “Dnů, které otřásly světem” i aktuálními otázkami a kauzami naší současnosti.

Hříšník v Mekce konfrontuje pohledem zevnitř konfilkt víry a sexuality, kterou tato víra zavrhuje, a přináší jedinečný a komplexní pohled na podoby islámu v 21. století z perspektivy gay muslima. Svět profesionálního sportu se proměňuje s coming-outy sportovců a sportovkyň od Martiny Navrátilové k Michaelu Samovi, jak ukazuje film Více než vítězství. Ve veřejném prostoru Španělska je pionýrkou trans* práv aktivistka a politička Carla Antonelli, jejíž životní příběh vypráví Carlina cesta. Vedle pozitivních společenských změn se v Evropě ale odehrávají i příběhy jako ten v Nemocné, o mladé chorvatské dívce donucené podstoupit ‘léčbu’ homosexuality na uzavřené psychiatrické klinice.
V jiné rovině zásadní aspekty queer světa dokumentují výlet k počátkům gay pornografie (Praotec gay porna) a zkoumání fenoménu ‘teplého’ hlasu (Mluvím jako buzna?). 

FaLang translation system by Faboba