Polovina dospívajících nikdy ve škole neřešila téma sexuální orientace a genderové identity. Inkluzivní prostředí pro queer jedince chce vytvořit projekt Mezipatra na školách
Vzdělávání v oblasti sexuálního zdraví je klíčové pro rozvoj dětí. V ideálním případě se prostřednictvím školní výuky se dozvídají o sexualitě, orientaci, genderové identitě, bezpečném a konsenzuálním sexu, pornografii, milostných vztazích nebo zakládání rodiny. Až polovina studujících se však s těmito tématy nikdy nesetkala, jak zjistil průzkum České středoškolské unie (2020). To může mít zásadní vliv na jejich rozvoj během dospívání i později v životě. Absence těchto témat na ZŠ i SŠ a nedostatečná systémová podpora vyučujících navíc vede k netoleranci ve společnosti a šikaně. Ze studie organizace Trans*parent (2018) vychází, že druhým nejčastějším místem, kde se trans a nebinární lidé setkávají s diskriminací, šikanou a ponižováním, je právě ve škole.
Proč je tedy na řadě škol sexuální látka tabu a co můžeme udělat pro to, aby se situace změnila? Na to se ptá projekt Mezipatra na školách, který přináší queer témata do škol po celé ČR. Jeho cílem je otevřít ve třídě téma sexuální orientace a genderové identity, a přispět tak k vytváření inkluzivního a bezpečného prostředí pro LGBTQ+ jedince v malých i velkých městech (80 % projektu bylo realizováno v regionech). Skrze projekce snímků s LGBTQ+ tematikou a následnou besedu se zástupci*zástupkyněmi queer komunit projekt otevírá důležitá témata a podporuje zdravý rozvoj jednotlivců a dynamiku celé třídy. “Ze zpětných vazeb a komunikace se studujícími víme, že jsme jedni z mála nebo jediní dospělí, s kterými se mohli o tématech genderu a sexuální orientace bavit otevřeně a zeptat se na cokoliv,” uvedla koordinátorka projektu Marcela Macháčková.
Ačkoliv jsou témata spojená se sexualitou součástí rámcových vzdělávacích programů, realita na českých školách je jiná. Na těch středních školách, kde výuka probíhá, je navíc omezena na základní témata týkající se antikoncepce nebo prevence pohlavně přenosných chorob. Základní školy pak sexualitu vyučují nejčastěji pouze v kontextu biologie lidského těla. Není proto překvapivé, že žáci*žákyně označují školu jako nejméně častý zdroj informací o sexuálním a partnerském životě, jak uvádí ČSU. Dobrou zprávou je, že dospívající jasně dávají najevo svůj zájem o sexuální výchovu – 80 % by jí chtělo věnovat více pozornosti. Totéž potvrzuje i zpětná vazba dětí, které prošly programem Mezipatra na školách. Jednomu proškolenému žákovi „tohle téma přijde hodně důležité a opomíjené,“ další uvádí, že by se „takové přednášky měly dělat častěji.“
Během debat někteří sdělili, že by si přáli, aby lidé nemuseli dělat coming out a byli braní takoví, jací jsou. „Chtěla bych, aby se být gay nebo lesba znormalizovalo,” uvedla jedna studentka. Uvítali by, aby ostatní zbytečně neřešili, jaké oblečení si chtějí vzít nebo jestli si nalakují nehty. Během besed panuje otevřená a respektující atmosféra. “Zažili jsme už i situaci, kdy se chlapec svěřil se svou sexuální orientací před celou třídou. Považoval to za vhodnou příležitost.,” dokládá Macháčková.
Na vině však nemusejí být učitelé*učitelky, ale chybějící systémové řešení. Na to, v jakých oblastech vyučujícím nejvíce chybí průprava, se zaměřilo dotazníkové šetření organizace Konsent (2021). Vychází z něj, že 52 % vyučujících by uvítalo radu při výuce témat „mýty o sexualitě“, 50 % u tématu sexuálního násilí a 33 % o tématu sexuální orientace. Silní si naopak pedagogové*pedagožky připadají v tématech partnerských, rodinných a kamarádských vztahů.
Většina vyučujících, kteří vzdělávací projekce Mezipater absolvovala, hodnotí tuto zkušenost jako nenahraditelnou. „Na jedné základce jsme se setkali s chlapcem, kterého spolužáci*spolužačky bez jeho přání vyoutovali před zbytkem školy. Vedlo to k zraňujícím posměškům a vyčleňování chlapy z kolektivu,“ nastínila citlivou situaci Macháčková. Se třídou následně diskutovali o tom, jaké to pro něj mohlo být, a umožnili ostatním vcítit se do jeho situace. „Po nějaké době nám vyučující dali vědět, že se atmosféra ve třídě změnila a někteří spolužáci*spolužačky se danému chlapci omluvili a navázali lepší vztah,“ uzavírá silný příběh.
Projektu Mezipatra na školách aktuálně běží veřejná sbírka na platformě Darujme.cz. Cílovou částkou je 120 000 korun, které by umožnily pokračování besed i v příštím školním roce. Po pětiletém působení projektu, během kterého bylo proškoleno 3 185 dětí na základních a středních školách, se organizátoři obracejí na veřejnost. „Díky finanční podpoře se LGBTQ+ studující na dalších 30 českých školách budou cítit lépe. Pojďte do toho s námi a pomozte nám tvořit příběhy s dobrým koncem,“ vyzývá ředitel Mezipater Pavel Bicek.
Více o projektu Mezipatra na školách:
https://www.mezipatra.cz/program/mezipatra-na-skolach.html
Koordinátorka projektu:
Marcela Macháčková (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.), v případě zájmu o rozhovor kontaktujte PR manažerku QFF Mezipatra (Karolína Poliaková, +420 734 111 409)
Sbírka projektu:
https://www.darujme.cz/projekt/1206271