Málokdy je vznik filmu spojen s tak silným příběhem jako v případě snímku Make Up britské režisérky Claire Oakley. Jeho hlavní postavou je devatenáctiletá Ruth, která má v karavanovém kempu na jihoanglickém pobřeží prožít romantické léto se svým přítelem. Jenže místo dní zalitých sluncem přichází podezření přítele z nevěry, které se pro Ruth stává obsesí. V labyrintu karavanů i lidských vztahů se cítí ztracená a začíná objevovat svoji skutečnou identitu.
„První zárodky námětu pocházejí ze snu, který se mi zdál před devíti lety. Bloudila jsem neznámým městem a následovala ženu, kterou jsem nemohla dostihnout. Byl to velmi silný sen,“ prozradila v Q&A režisérka. Téma ztvárnila do krátkého filmu, s nímž se účastnila filmařského workshopu v Chorvatsku. Jeden z účastníků námět interpretoval tak, že autorka je lesba a film pojednává o lesbické touze. „To mě překvapilo, byla jsem tehdy vdaná za muže a nikdy mě to jiným směrem netáhlo. Ale pak uběhlo šest let a já prošla coming outem,“ řekla Claire Oakley. A tehdy se vrátila k námětu, aby prozkoumala, jak si s námi hraje naše podvědomí.
Make Up ale není autobiografický příběh, i když režisérka při psaní scénáře pročítala své staré deníky. Jedná se spíš o velmi osobní projekt, jehož výsledkem je fiktivní příběh zasazený do až děsivého prostředí kempu, kde ostře kontrastují bakelitové karavany s divokou přírodou mořského pobřeží. „Přišlo mi to jako dobrá metafora. Ruth si musí vybrat, zda bude žít v umělém prostředí jako všichni ostatní, nebo zda bude autentická,“ vysvětlila v Q&A režisérka.
Hlavní hrdinka vstupuje do filmu jako člověk, který sám sebe moc nezná. „Ten příběh je její probuzení. A téměř celý film se nachází v takovém stavu mezi, kdy kontury všeho jsou nejasné a ona sama tápe. Snažili jsme se to zachytit prostřednictvím obrazů,“ popsala Claire Oakley. Proto není překvapením, že výsledkem je mísení žánrů od psychologického dramatu přes horor a body horor až k lesbické romanci.
A proč film dostal název Make Up? „Je to taková hádanka. Může to být make-up, který nosíte, když jste s přítelem. A je to i hříčka slov naznačující, zda se Ruth s přítelem smíří, nebo se rozejdou. A taky to může znamenat vaše vnitřní ustrojení, vaši identitu,“ vysvětlia režisérka. Pusťte si celý rozhovor a dozvíte se, jakou roli pro ni při zobrazování touhy hraje moře, jak vybírala z padesáti kempů na cornwallském pobřeží nebo co v jejím šedo-modrém filmu značí červená barva.