Hlavní soutěž celovečerních filmů
Porozumět nejen ostatním, ale zejména sám sobě, nebývá jednoduché. Své o tom ví hrdinové 9 soutěžních snímků z celkem pěti kontinentů, kteří bez pomoci ostatních musí definovat, kým jsou nebo kým být chtějí.
Zatímco Rána odhalí, jak nelehké je být gayem na jihu Afriky, Plážoví flákači ukážou, že s homofobií se nepotýkají jen členové tradičních kultur, ale i dospívající kluci v Brooklynu. Retrospektivně vyprávěný snímek Cesta přehodnocuje vztah, jenž se najednou ocitá v krizi. Na konci světa, oceňované drama ze severního Yorkshiru, naopak ukazuje, jak celoživotní apatii překonat.
Ve výběru toho nejlepšího ze současné queer kinematografie se představí také japonský film s trans tematikou Propletení nebo očekávaný životopisný film Tom of Finland, který na pozadí dějin 20. století představí jednu z nejdůležitějších ikon queer umění.
Ve výběru nejlepších krátkých filmů z roku 2016 a 2017 se představí snímky evropské, latinskoamerické, kanadské i asijské. Spojuje je jak svěží zpracování queer příběhů, tak i zkoumání rozličných žánrových forem. Celkem čtyřicet jedna snímků dohromady skládá sedm tematicky pojatých bloků.
V duchu letošního tématu Sami za sebe hrdinové trans bloku Víc než tajemství především sami sobě dokáží, že s životními překážkami se člověk zvládne vypořádat sám. I bloky Střet světů a Ve jménu ideálů ukazují, nakolik jsou odhodlaný boj a jednání v duchu mého přesvědčení zcela nezbytné pro lepší život. Gay blok V očích druhých v této souvislosti naopak dobře ilustruje, jakých různých podob může nabývat projevení toho, kým jsme.
Vztahovou tematikou se zabývají zbývající tři bloky. Zatímco Umění dialogu zachycuje různé scénáře seznamování mezi muži, Chvíle s tebou představují vztahy dívek a žen v jejich intenzitě a pomíjivosti. Zůstane to mezi námi je v neposlední řadě zamyšlením nad hodnotou rodiny a důvěrou mezi jejími členy.
Výběr dokumentárních filmů letos opět představujeme v samostatné sekci. Hrdiny snímků z celého světa všechny spojuje touha po vyproštění se z nevyhovujících životních situací a sen po životě v pravdě. Pravdy se pokouší dopátrat i hrdinka filmuSmrt a život Marshy P. Johnson, která znovuotevírá nevyjasněný případ záhadného úmrtí trans aktivistky a výrazné postavy afroamerického LGBT hnutí, Marshy P. Johnson.
Do minulosti se obrací i režisér autobiografického snímku Táta Abu, jenž skrze rodinné archivy vykresluje nelehký vztah se svými pakistánskými kořeny i samotnými rodiči. Spolu s hrdinou kanadského snímku Cobynaopak sledujeme cestu ke svému autentickému já. Legislativní cestu k uznání stejnopohlavních partnerství v Mexiku zakoušíme spolu s hrdiny dokumentu Řízení z moci úřední. Skutečnou zkoušku podstoupí i vztah hlavního hrdiny snímku Osekánek, který přišel o všechny končetiny a stal se tak zcela závislým na svém životním partnerovi.
Okolnosti nám mnohdy nedovolí, abychom jednali podle vlastního úsudku. Jak ale hrdinové a hrdinky čtveřice vybraných evropských queer filmů v duchu letošního tématu dokazují, i za cenu ztrát je boj za vlastní přesvědčení tím nejdůležitějším.
Dva britské filmy otevírají téma společenských předsudků. Zatímco Moje krásná prádelnička na příběhu Omara a Johnyho prokozkoumává imigrantskou problematiku, Moje léto lásky oscarového režiséra Pawla Pawlikowského poukazuje na třídní determinovanost dvou dívek prožívajících letní romanci.
Intenzivní lásku prožívá také začínající učitel Filip ve východoněmeckém snímku Coming Out, který získal ceny Teddy Award či Stříbrného medvěda. Vše o mé matce Pedro Almodóvara sice o první lásce nevypráví, je ale o nových začátcích, které pomáhají vyrovnat se s minulostí. A co je důležité: stejně jako ostatní tři filmy dokazuje, že láska nedělá rozdílů.
Po osmi letech Mezipatra opět uvádějí nesoutěžní blok krátkých filmů věnující se tvorbě studentů FAMU. Výběr pěti snímků z posledních dvou let ilustruje, jakým způsobem mladí tvůrci zpracovávají queer tematiku a jak se vztahují k genderové problematice, otázce sexuality či jak reflektují svou osobní zkušenost.